Разтърсващият трансфер на Роналдо в "Ювентус" - от футбола към машината за пари

Разтърсващият трансфер на Роналдо в "Ювентус" - от футбола към машината за пари

© Reuters

Ще преброя до три и искам всички заедно с мен да кажете "Ала, Мадрид" (Hala Madrid). Хайде - едно, две, три... Ала, Мадрид."


С този призив преди девет години Кристиано Роналдо изправи на крака 80 хиляди души, събрали се на "Сантяго Бернабеу" само за да го посрещнат в "Реал" (Мадрид). Белите го привлякоха от "Манчестър юнайтед" в исторически трансфер. Сделката за 94 млн. евро беше най-голямата във футбола и това остана непроменено до 2013 г., когато "Реал" взе Гарет Бейл от "Тотнъм" за 100 милиона.


През 2009 г. Роналдо направи история. Девет години по-късно обаче той се оказа в центъра на далеч по-забележителен трансфер от бизнес гледна точка, който ясно показа колко се е променил футболът.


Купи си златна мина




Петкратният носител на "Златната топка" беше привлечен в "Ювентус" за 100 млн. евро като същинска златна мина. Ако футболната лудост на клубовете с възможности може да оправдае даването на 222 млн. евро за Неймар или 145 млн. евро за Килиан Мбапе например, то при трансфера на Роналдо има нещо много специфично - португалецът е на 33 години. Никога преди това даден клуб не е давал рекордна сума за играч, намиращ се в последните години от кариерата си.


Но дори така Роналдо се вписва отлично в стратегията на "Ювентус". Вълнението, което трансферът предизвика, открехва вратата към пълната картина на намеренията на "старата госпожа".


Разтърсващият трансфер на Роналдо в "Ювентус" - от футбола към машината за пари

© Reuters


Само в първите 24 часа от обявяването на трансфера в Италия са били продадени 520 000 официални фланелки на Роналдо, съобщи Yahoo Sports.


В спортен план португалецът продължава да е на най-високо ниво и "Ювентус" ще може да разчита на него поне в следващите две-три години в гоненето на голямата си цел - триумф в Шампионската лига. Отборът е абсолютен хегемон в Италия, което ще позволи на Роналдо да има роля, сходна с тази в "Реал" откъм натоварване.


"Бианконерите" съвсем ясно са си дали сметка за другата голяма сила на новата си звезда. С близо 123 милиона последователи във "Фейсбук" той е най-разпознаваемият съвременен спортист. А това пасва отлично на бизнес стратегията на "Ювентус" за спечелване на нови територии.


Разтърсващият трансфер на Роналдо в "Ювентус" - от футбола към машината за пари

© Reuters


Миналата година клубът изненада почитателите си с драстична промяна на логото си. "Прекарахме една година в опит да разберем какво искат новите пазари, но също и да покажем, че принадлежим и гледаме към бъдещето", каза президентът Андреа Аниели при представянето на логото.


"Ювентус" иска по-голямо присъствие на пазарите, на които вече е, както и достъп до пазарите, от които отсъства", каза футболният експерт Джеймс Хонркасъл, цитиран от Си Ен Ен.


Кодово име "Роналдо"


Ефектът "Роналдо" се усети още по време на слуховете за трансфера. Тогава за седмица цената на акциите на "Ювентус" се увеличи с близо 25%. В деня на обявяването на сделката имаше скок с 6%.


Специалистът по спортен бизнес проф. Саймън Чадуик отчита съчетанието от футболни и бизнес възможности, които португалецът предоставя. "Ако Роналдо успее да задържи високото си ниво на подготовка и на игра, може да се заключи, че "старата госпожа" ще играе по-добре, ще печели повече и ще увеличи приходите си, свързани със спортни резултати. Ефектът "Роналдо" може да помогне за ръст в продажбата на билети, мърчандайз и търговски права, както и да помогне за обвързването с нови фенове - в Италия, Европа и където и да е (например Китай)."


По темата Хорнкасъл посочи, че "Ювентус" мисли както за милениъла в Шанхай, така и за майката в Мексико - клубът иска да стане по-популярен и масов. "Това стои зад промяната в логото. Искат да стигнат до непредубедени фенове, както и до тези на "Юве".


Чадиук допълва, че маркетинговият потенциал на Роналдо е по-ограничен спрямо по-младите звезди като Пол Погба (преминал от "Ювентус" в "Манчестър юнайтед" за 105 млн. евро през 2016 г.). И посочва, че трансферът има своите рискове заради ограниченото време, в което португалецът ще остане на върха.


Въпреки това засега италианският шампион се носи на вълната, която сам предизвика с привличането на носителя на "Златната топка".


"Роналдо избра Торино"

© Reuters

"Роналдо избра Торино"

Ключови думи към статията: